Buscar en
Enfermería Clínica (English Edition)
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica (English Edition) Participation of clinical nurses in the practical education of undergraduate nur...
Journal Information
Vol. 28. Issue 3.
Pages 171-178 (May - June 2018)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
3
Vol. 28. Issue 3.
Pages 171-178 (May - June 2018)
Original Article
Participation of clinical nurses in the practical education of undergraduate nursing students
Participación de las enfermeras clínicas en la formación práctica de estudiantes de Grado en Enfermería
Visits
3
Águeda Cervera-Gascha,
Corresponding author
cerveraa@uji.es

Corresponding author.
, Víctor M. Gonzalez-Chordaa, Desirée Mena-Tudelaa, Pablo Salas-Medinaa, Ana Folch-Ayoraa, Loreto Macia-Solerb
a Departamento de Enfermería, Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, Spain
b Departamento de Enfermería, Universidad de Alicante, San Vicent del Raspeig, Alicante, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (4)
Table 1. Psychometric dimensions and properties of the questionnaire and its dimensions.
Table 2. Socio-demographic, training and research variables of clinical nurses.
Table 3. Descriptive analysis of the results of application of the questionnaire and its dimensions.
Table 4. Bivariate analysis of the IMSOC questionnaire and the socio-demographic, training and research variables.
Show moreShow less
Abstract
Objective

To evaluate the level of participation of clinical nurses from Castellón where Universitat Jaume I nursing students do their clinical clerkship. To identify the variables that may influence clinical nurses’ participation in students’ clinical mentorship.

Method

This observational, cross-sectional and descriptive study was conducted by applying the validated Involvement, Motivation, Satisfaction, Obstacles and Commitment (IMSOC) questionnaire. The variables collected were: age, work environment and previous training. The study was conducted between January and December 2014.

Results

The sample included 117 nurses. The overall mean questionnaire score was 122.838 (standard deviation: ±18.692; interquartile range 95%: 119.415–126.26). The variable “previous training for mentorship students” was statistically significant in the overall score and for all dimensions (p<.05). Primary care nurses obtained better scores in the dimension implication than professionals working at other care levels.

Conclusions

The level of participation of the clinical nurses from Castellón is adequate. The previous training that professionals receive for mentoring students improves both their level of participation and primary care level. Extending this research to other national and international environments is recommended.

Keywords:
Nursing
Nursing education
Clinical clerkship
Mentoring
Resumen
Objetivo

Evaluar el nivel de participación de las enfermeras clínicas del entorno sanitario de la Universitat Jaume I de Castellón, donde realizan las prácticas los estudiantes de Grado en Enfermería. Identificar variables que pueden influir en el nivel de participación de las enfermeras clínicas en la tutela clínica de los estudiantes.

Método

Estudio observacional, transversal y descriptivo realizado mediante la aplicación del cuestionario validado Implicación, Motivación, Satisfacción, Obstáculos y Compromiso (IMSOC). Se recogieron las variables edad, ámbito de trabajo y formación previa para tutorizar estudiantes. El estudio se llevó a cabo entre enero y diciembre de 2014.

Resultados

La muestra fue de 117 enfermeras. La puntuación media global del cuestionario fue de 122,84 (desviación típica: ±18,69; intervalo de confianza del 95%: 119,4-126,26) puntos. Obtuvieron significación estadística en la puntuación global las variables ámbito de trabajo y recibir formación previa para tutelar estudiantes (p<0,05). También se observó que las enfermeras de atención primaria obtuvieron mejores puntuaciones en la dimensión «implicación» que los profesionales de otros niveles asistenciales.

Conclusiones

El nivel de participación de las enfermeras clínicas de la provincia de Castellón es adecuado. La formación previa que reciben los profesionales para la tutorización de estudiantes, así como pertenecer al ámbito de atención primaria, mejora su nivel de participación. Se recomienda ampliar la investigación a otros entornos, tanto a nivel nacional como internacional.

Palabras clave:
Enfermería
Educación en enfermería
Prácticas clínicas
Tutoría

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.enfcle.2018.04.006
No mostrar más